fredag 20 januari 2017

Ett fredligt inlägg om poddar.

Känner mig inte upprörd alls idag, och tänker mig ett fredligt inlägg om poddarna jag brukar lyssna på. ”Alla andra” listar poddarna de lyssnar på, och jag vill inte vara sämre så jag kör jag med (och så älskar jag ju listor):

Skrivarpodden, med Kerstin Önnebo. Här finns ganska mycket tekniskt strul; ljud som är obefintligt och abrupta slut där inspelningen inte fungerat. Men, det glittrar till ordentligt ibland. Jag tycker om avsnitten med gäster, och de får representera intressanta teman (vad sägs om tex kontraktskrivning, spontanhögen, personligt varumärke, kritik eller digital taktik?).

Lektörspodden, med Ann Ljungberg. Om lektörernas arbete (hittills främst med blivande lektörer från lektörsutbildningen som Ann har), och andra delar av författar- och förlagsbranschen. Det finns inte så många avsnitt ännu och jag är inte helt såld, men kommer ge det några avsnitt till.

Bakom Boken. Jag tycker bäst om de senare avsnitten med Daniel Sjölin. Det blir faktiskt lite fnissigt ibland, men utan att nivån på diskussionen sjunker för det, och där har man hittat en föredömlig balans tycker jag. Det ligger en härligt knastertorr skrivarskola instucken mitt i Daniels avsnitt, och för den som gillar handfasta råd är det inslaget toppen.

Författarpodden, med Frida Skybäck och Agnes Hellström. Här finns en viss avsaknad av struktur, men även om jag är ett big fan av just struktur, så tycker jag det är värt att lyssna på. Duon bjuder verkligen på sig själva, och det finns få saker som är så upplyftande som när Frida Skybäck verkligen går i gång på något helt hämningslöst (inte så många kvinnor som gör det i media nämligen). Det ges inte så många svar i den här podden, snarare lämnas mycket utrymme till egna slutsatser och tankar i deras diskussioner, och man känner sig nästan som den tredje tysta deltagaren i samtalet.

Skriv en bestseller, eller en annan bok, med Ninni Schulman och Caroline Eriksson. Jag tycker mycket om den här podden, det finns en tanke med varje avsnitt och gästerna tillför mycket. Deras samtal är lite lagom pratigt, utan att fladdra iväg för mycket. Bästa. Podden. Ever. Tycker jag i alla fall.

Fantastisk podd, om att skriva fantasy, science fiction och skräck på svenska. Det är flera gäng författare som turas om att spela in avsnitt; en grupp sitter i Finland, en annan i Stockholm, ett gäng finns på Västkusten, osv. Jag gillar innehållet och tonen, men klarar inte av att lyssna på grund av att det är med många författare i varje avsnitt och väldigt många författare totalt. Jag kan inte hålla isär personerna, särskilt som jag inte känner till vilka alla författarna är. Jag ska ge den här podden en ny chans när jag är lite piggare, då jag misstänker att det finns guldkorn gömda i diskussionerna.


Sammanfattningsvis kan man säga att jag vill bli underhållen samtidigt som podden bör vara matnyttig för mig som skriver. Det går att vara seriös och samtidigt underhållande (Bakom boken är väl kanske det främsta lyckade exemplet), och det skitnödigt allvarliga går bort för mig. Pajjigt går också tvärbort, jag orkar inte med självförhärligande flams utan substans.

Har någon tips på andra skrivarpoddar värda att lyssnas på? Jag drömmer om att hitta något matnyttigt med många avsnitt för att lyssnas intensivt på (dvs helt snöa in på) under en period :-)

Trevlig helg på er!

11 kommentarer:

Eva-Lisa sa...

Jag lyssnar ju sällan på poddar, mest beroende på att jag har så svårt att koncentrera mig när jag lyssnar på något :) Men, då och då kan det komma upp något avsnitt som någon tipsat om och då lyssnar jag. Boktorsk, finns det en podd som heter. Tror den leds av Leffe och Caroline Grimwalker (fd Delo och L Jensen). Den har jag lyssnat på vid något tillfälle och tyckte den var ganska underhållande. Dock är det lite flamsvarning där, åtminstone på det avsnittet jag lyssnade på. Håller helt med dig om det, det måste finnas en balans och får inte bli för allvarligt eller för flamsigt :)

Annika sa...

Tack för tipset om Boktorsk, fanns ju ganska många avsnitt ändå! Flamsvarning noterad; och hoppas att de håller sig på en lagom nivå :-)
Har också svårt att koncentrera mig på lyssnandet ibland, och måste antingen göra något hjärndött samtidigt (typ tvätta eller promenera), eller så måste det som lyssnas vara väldigt bra!

Marie: Mitt skrivliv sa...

Trevlig inlägg, ska kolla in lektörspodden med Ann Ljungberg 👍🏻
Skriv en bestseller är min favvo också, tror jag kommer att återkomma till gamla avsnitt i framtiden. Mycket matnyttigt tycker jag.

Annika sa...

Planerar att lyssna på alla avsnitt av bestseller-podden (lite maniskt) i följd någon gång :-)

Elin Säfström sa...

Fina tips! Ska framförallt kolla in Bakom Boken jag med. Daniel Sjölin råkar faktiskt vara bror till en gammal pojkvän som jag flyttade till skogs med under en kortare period. Det var precis där när han kom ut med "Oron bror" (han var 25 då och jag var väl knappt 30). Faktum är att det var i.o.m. hans utgivning som jag bestämde mig för att bli författare jag med. Det tog ju en stund, men det hände faktist. Lustigt, har inte tänkt på det på mycket länge ...

Oj, vad jag raljerar! Tack för tipsen!

Annika sa...

Ja men det är ju faktiskt lite kul med såna där kopplingar, raljera på du :-) Också kul att du faktiskt blev författare du med!

Sara sa...

Haha, vilket trevligt, fredligt inlägg. :-) Jag följer också Skriv en bestseller, av de (få) skrivpoddar jag har lyssnat på är den den klart mest givande. Kanske får kolla in någon av de andra du nämner någon gång!

Annika sa...

Sara: tyckte jag behövde väga upp lite för det tidigare irriterade inlägget :)

Bara hittepå sa...

Jag tycker ofta det är svårt att hitta tiden till ett helt poddavsnitt, så jag gillar Writing Excuses pga deras motto “Fifteen minutes long, because you’re in a hurry and we’re not that smart”.

Annika sa...

Bara Hittepå: Ska definitivt kolla in den podden, ibland behöver man något som tar ungefär så lång tid som det tar att hänga en tvätt (dvs den tid jag har till förfogande i perioder).

Sara sa...

Haha, jag förstår - även om irriterade inlägg också har sin plats, förstås! :)