måndag 30 januari 2017

Vecka 11, 4 271/36 237 ord.

Under veckan som gick producerade jag 4 271 ord, och manuset omfattar nu 36 237 ord totalt. Det har varit en lugn vecka sett till skrivandet, mannen var bortrest och det blev svårt att hitta tiden. Men hjärnan har däremot gått på högvarv och jag har utvecklat mitt synopsis* en hel del.

Det var under gårdagen som jag skrev de flesta av veckans ord, familjen åkte bort och jag fick vara ensam hemma en hel dag. När jag nu för en gångs skull kunde ägna mig helt åt manuset, utan att riskera att bli störd, hoppade jag några kapitel framåt och skrev en scen som krävde fokus. Det var en sexscen som skulle produceras, och jag kan erkänna att jag skyr dem som pesten. Det ska vara VÄLDIGT viktigt för handlingen att några kastar kläderna, innan jag tar mig an uppgiften att skildra det.

Jag funderade ett tag på det där; varför är det så jobbigt?

Jag kan inte påstå att det känns särskilt pinsamt, för mig är det nog snarare frågan om att det är så vansinnigt svårt att gestalta snyggt. Hur många gånger har man inte läst övergestaltad sexscen, eller (ännu värre) något som mest liknar en dålig anatomilektion?

Här har PJ Parrish bidragit med ett underhållande inlägg i ämnet i Kill Zone Blog, i form av en sammanfattning av the literary review´s bad sex in fiction awards. Läsning som ger den dåliga sortens gåshud.




* Kan någon språknörd berätta för mig hur man benämner synopsis rätt? I skolan lärde vi oss att det heter ett synopsis, men jag har läst följande varianter i diverse skrivbloggar:
- en synops
- en synopsis
- ett synops
- ett synopsis

6 kommentarer:

Helena sa...

Lyx med skrivdag! Själv har jag nästan som lättast att skriva sexscener. Får verkligen lägga band på mig för att inte hamna där för ofta:/

Annika sa...

Haha :-D Jag är så seriöst avundsjuk på det! Tycker att det blir lite andefattigt och konstigt om ingen liksom får till det i en hel bok (beroende såklart på tema och tidsperiod etc), men avskyr verkligen att skriva om eländet :)

Eva-Lisa sa...

Sexscener är verkligen det svåraste, man får fundera och väga sina ord noga :)
Tror alla varianter av ordet synopsis funkar. Jag har i alla fall hört och läst dem alla.

Annika sa...

Ja, det är verkligen tankekrävande, tog flera timmar (med avbrott för tvätt) att få till något acceptabelt.
Låter bra att alla synopsisalternativ kan vara ok :)

Bara hittepå sa...

Jo, det är svårt att få till. Själv tycker jag sexscener - alltså inte bara en antydan utan hela scener – tenderar att bli ganska tråkiga att läsa. Det är svårt att få till en dramaturgisk spänning som håller för mer än ett stycke eller två och om den inte finns där blir det mest redovisning, tycker jag.

Enligt SAOL funkar en/ett synopsis och en synops. Själv fick jag också lära mig ett synopsis, så det är vad jag använder, även om jag tycker mig se synops oftare än synopsis ute på bloggarna.

Annika sa...

Bara Hittepå: Tack för upplysande om synopsis, och skönt att det är fler än jag som säger så. Inbillar mig att "ett synopsis" är ett äldre sätt att säga samma sak som "en synops"...?

Ja men exakt, det blir bara redovisning om det dras ut på i onödan. Hade tack och lov en viktig grej för handlingen som skulle med där, annars vete det tusan om jag pallat med att skriva det :-D