onsdag 15 februari 2017

I need a hero!

Den senaste tiden har jag hört filmen Matrix användas som exempel för att åskådliggöra olika dramaturgiska metoder. Bara för att se om det stämmer (och för att jag gillade filmerna när de kom för länge sedan) så såg vi igenom trilogin under helgen. Jag tycker att de fortfarande håller, klockren Hero´s Journey, men det var faktiskt återseendet av karaktären Trinity som kändes allra bäst.

Spoilervarning utfärdas härmed för resten av det här inlägget, både vad gäller Matrix-trilogin och en del andra filmer, tvserier och böcker.

Trinity är den kvinnliga hjälte som för mig fördärvat de allra flesta andra försök till att skapa en sådan. Hon finns där för att sidekicka med Neo, och för att leda honom rätt på vägen, men utan att hon själv försvinner på kuppen. Hon glider omkring i tillvaron och är allmänt awesome, jag kan till och med förlåta den där slimmade jumpsuiten faktiskt. De är kraftigt kära i varandra, Trinity och Neo, men här lyckas filmskaparna vända på könsrollerna då det nog är Neo som har den där puppy-eye-uppsynen när han ser på henne, snarare än att Trinity dyrkar marken han går på.

Vart vill jag komma nu? Kanske till att kvinnliga hjältar inte brukar vara på det här viset på tv eller i böcker. Trinity går omkring och duger i största allmänhet, behöver inte förändra sig för Neos skull, och befinner sig i något som liknar ett jämlikt förhållande tillsammans med hjälten (som faktiskt är mer vilse än vad hon är under stora delar av filmerna).

Finns det fler såna här kvinnliga karaktärer? Bond-brudar går tvärbort för mig, likadant med de kvinnliga karaktärer som Dan Brown eller liknande författare skapat mest för att hjälten ska ha någon vacker att mansplaina saker för. Jag lade hjärnan i djupa veck och kom fram till följande lista med hyfsat coola kvinnliga hjältar:

  • Sarah Connor, i Terminator-filmerna. Åtminstone efter det att hon blivit "upplärd" av den där tidsresenären. Men, in all fairness, så blev ju även tex Luke Skywalker upplärd av en manlig karaktär innan han axlade hjälterollen. Ingen har försökt ta ifrån Luke något bara därför, så varför skulle Sarah behandlas annorlunda och förminskas bara för att hon är tjej...?
  • Ellen Ripley från Alien. Länge sedan jag såg, men jag vill minnas att hon är rätt tuff.
  • The Bride, från Kill Bill vol 1 och 2. Den där revansch-grejen vet jag inte om jag gillar egentligen, och jag misstänker att en hel generation män fick en konstig hang-up på gul spandex tack vare de här filmerna. Känns som om hon finns till som karaktär mycket för att tilltala en manliga publik, tycker jag. Men fortfarande en väldigt ovanlig kvinnlig karaktär.
  • Yu Shu Lien, Michelle Yeohs rollfigur i Crouching Tiger Hidden Dragon. Intressant att denna kvinna spelade bond-brud året innan hon tog tag i den här mer uthärdliga hjälterollen.
  • Lagertha i Vikings. Spelas av Katheryn Winnick som är lite bättre på kampsport än de allra flesta. Jag tycker det är så skönt att se en kvinna på tv som helt trovärdigt kan slåss lika bra som männen och kvinnorna hon ställs emot.
  • Eowyn som i Sagan om Konungens Återkomst (väl?) yttrar de magiska orden "I am no man". Synd bara att filmskaparna inte hade vett om att ta med hela talet jag vill minnas att hon kör i den version av boken där den svenska översättaren inte tagit sig friheten att översätta bort kvinnornas bedrifter och betydelse.
  • Brienne of Tarth från Game of Thrones. Har hört uttryckas att hon inte "räknas" eftersom hennes karaktär "imiterar en manlig hjälte". Ursäkta mig, men är det vad en kvinnlig karaktär gör om hon kör sin grej och behåller kläderna på? Har inte läst böckerna, men tv-Brienne är en hyfsat komplex karaktär tycker jag, som lyckas följa sitt hjärta och göra sin grej, samtidigt som hon är sårbar. (Och iiiiiiiii, vilken säsong av GoT jag skulle tro väntar i vår/sommar; nästan bara brudar kvar som maktfaktorer nu, kanske en naturlig följd av att all men must die?)
Utom tävlan finns Merida från Modig. Hon bryter mot den tröttaste Disneyprinsess-klichén av dem alla (den om att prinsessanmåstegiftasigförattblilycklig) när hon spänner bågen och ba: "I´ll be shooting for my own hand!". Tack snälla Disney för detta ögonblick.

Uppdatering: Bara Hittepå påminner om att jag glömt Hermione. Hermione Granger borde legat överst på listan som den eventuellt coolaste kvinnliga karaktären genom tiderna. Inser att jag även glömde Katniss. Oförlåtligt.

10 kommentarer:

Bara hittepå sa...

Jag vet inte om hon passar in på din lista, men jag har alltid varit svag för Hermione.

Annika sa...

Ja, hur i all världen kunde jag glömma henne? Hon borde finnas överst på listan som den eventuellt coolaste kvinnliga karaktären genom tiderna.

Elin Säfström sa...

Jag kan bara hålla med och uttrycka min frustration över att min dotter ska behöva växa upp i den här världen där man antingen ska vara evigt ung och snygg och tilltalande för männen, eller, alternativt, vara man själv. Suck.

Ja, Merida! Blev helt chockad (tragiskt nog) när jag såg den filmen. Hur bra som helst!

Annika sa...

Elin: ja, ibland blir jag bara så trött. Tur då att det finns ljuspunkter lite här och var :)

Helena sa...

Ja, utvecklingen går outhärdligt långsamt på den här fronten.

Blev helt chockad när jag fick barn och skulle börja läsa sagor för dem, vad man blivit matad med genom livet utan att ens ha reflekterat över det. Bland barnböcker finns det ändå en hel del vettigt tycker jag om man väljer lite nyare böcker. Monsteragenten Nelly Rapp är ju supercool, henne kör vi stenhårt på här hemma.

Annika sa...

Helena: tack för tipset, ska kolla in Monsteragenten och se om det kan vara nåt för oss :) Känns som att vada i ett träsk ibland när det ska läsas böcker och ses på film med barnet.

skrivalasaleva sa...

Lättad utandning för att du sa Katniss :) Starka hjältinnor tenderar blekna bort. Sara Connor tänkte jag på eftersom jag såg filmen (första) nyss och visst hon är starkare i andra men ändå. Hon måste ju får börja någonstans. Annars måste jag ju säga Buffy, the vampire slayer!
Jag har ju själv en hjälte i min dystopi, och känner att jag nog får ta en extra titt på tjejerna runt honom så de inte blivit för mjäkiga. Bra att bli påmind om sånt här. :)

Annika sa...

Skrivalasaleva: ja, jag fattar inte hur jag kunde glömma Katniss först! Och Buffy, har inte sett allt av serien men hon är ju helskön på sitt sätt!
I min dystopi har jag en kvinnlig hjälte, och inser att det är lätt att göra henne FÖR perfekt bara för att hon är tjej. Det gillar jag med Katniss, att hon har sina fel och brister. Är rädd att mina manliga karaktärer blir för mjäkiga bredvid kvinnohjälten :-D

Eva-Lisa sa...

Jag är nog mer svag för antihjältinnor, tror jag :) De hör nog inte hemma på din lista, men jag gillar kvinnorna i Flynns böcker. De är elaka (ibland helt utan anledning) men ändå starka och smarta :)
Kill Bill-filmerna gillade jag faktiskt, men jag tror inte det beror så mycket på att det är en stark kvinna som har huvudrollen, utan mer för att jag fascinerades av hur mycket man kan ta ut svängarna och ändå på något sätt få det att verka trovärdigt :)

Annika sa...

Eva-Lisa: jag är svag för antihjältinnorna jag med, som du skriver; strark och smart! Det är samma egenskaper jag gillar hos hjältinnorna med egentligen. Blir så TRÖTT på alla mjäkiga kvinnokaraktärer, hellre elak än slätstruken liksom.