måndag 6 mars 2017

Vecka 16, 4 419/57 139 ord.

Under veckan producerade jag 4 419 ord, och manuset omfattar nu 57 139 ord totalt.

Jag är faktiskt färdig nu med det första utkastet, det finns story med början, mitt och slut! Nu återstår att faktiskt skriva eländet, skulle jag vilja säga, då det här första utkastet mest är som ett rangligt skelett bestående av handling, men som saknar lite kött på benen. Längtar efter att redigera!

Jag hade räknat med att råmanuset skulle vara runt 50 000 ord, och är glatt överraskad av att det blev lite längre. Kanske beror de "extra" sju tusen orden på att jag skrivit i lugn och ro, utan att rusa iväg mot slutet.

Det blev totalt 47 skrivpass på ca en timme vardera, bara tre av passen har jag suttit längre än så och jag är faktiskt väldigt stolt över bedriften att skriva under kortare stunder än normalt :) Det tog mig 16 veckor att skriva, och då hade jag skrivpaus under 4 veckor i december och januari.

Det färdiga manuset har jag beräknat till att ligga runt 70 000-80 000 ord, då jag tror att en introvert och ganska klaustrofobisk berättelse tjänar på att inte vara särskilt lång. Jag tror helt enkelt att det finns en gräns för hur länge det är njutbart att vara inne i någon annans förvirrade tankegångar.

Nu planerar jag att vara ledig från skriv ett par veckor, läsa böcker och umgås med min familj lite extra.

Hoppas att ni får en fin vecka allesammans.

12 kommentarer:

Marie: Mitt skrivliv sa...

Wow! Hurra! Väldigt bra jobbat och jag imponeras extra av disciplinen att skriva under korta stunder. Hälsosamt skrivande, med andra ord, haha.
Jag satsar också på ett kortare manus, läste någonstans att debutanter oftare skriver kortare manus och att manuslängderna tenderar att öka ju bättre man blir på att berätta historier. Vet inte om det ligger någon sanning i det iofs. Blir väldigt nyfiken på det du skrivit, vill in i den där hjärnan... din karaktärs alltså ;-)

Bara hittepå sa...

Så himla bra jobbat! Speciellt att du hållit fast vid din nya skrivstrategi genom hela manuset. Det är så lätt att falla tillbaka i gamla vanor, men du verkar ha stått pall hela vägen. :) Njut av ledigheten nu.

Annika sa...

Marie: Tack! Man kanske skulle skriva den boken: ”Hälsosamt skrivande, tio enkla steg till inre lugn” :-D
Tror det ligger någon typ av sanning i det där med manuslängden, gjorde ett försök till en liknande berättelse i början av mitt skrivande och det gick inte alls. Nu lyckas jag åtminstone klämma ur mig en historia som är lite svår, men känner mig ännu inte tillräckligt briljant för att hålla på i hundratusentals ord.
Kul att du blir nyfiken på hjärnan, jag gillar den skarpt och hoppas att fler får chansen att vistas där inne någon gång ;-)

Annika sa...

Bara Hittepå: Tack! Har jobbat hårt på att stå pall, det hjälper att babbla vitt och brett om sin nya metod, så blir det lite jobbigare att falla tillbaka :) Ska verkligen försöka att njuta av ledigheten!

Elin Säfström sa...

Du jobbar verkligen OTROLIGT snabbt! Och det där med att man oroar sig(?) för att ett manus ska bli för kort: Gör inte det! Det brukar snarare bli för långt. Och för att bli utgiven (som debutant) så tror jag att det är a och o att det inte är för långt. Mina första manus låg på 120000 - 130000 ord, medan de nuförtiden ligger kring 65000 - 75000.

Annika sa...

Elin: Tack! Känns skönt att höra att det korta är "normalt" för en debutant :)
Det här är det mest långsamma jag någonsin jobbat med ett råmanus så det är kul att andra tycker det går fort, faktiskt mycket uppbyggligt för peppen att fortsätta med behärskat skrivande!

Helena sa...

Woohoo!!! Häftigt, riktigt bra jobbat måste jag säga!!

Annika sa...

Helena: Tack så mycket!!

Sara sa...

Åh, vad roligt - stort grattis! Jag blir också nyfiken på den där hjärnan, hoppas att vi får ta del av den någon gång! Njut av välförtjänt vila nu!

Annika sa...

Sara: Tack! Hoppas på att fler får ta del av den någon gång :) Ska verkligen se till att vila :)

Eva-Lisa sa...

Stort grattis och bra jobbat! :)
Nu har du definitivt gjort dig förtjänt av en massa vila :)

Annika sa...

Eva-Lisa: Tack! Ska se till att vila ordentligt innan redigeringen :)