lördag 11 mars 2017

Verkligheten kan ibland överträffa dikten.

Kollar på Mello för första gången på mycket länge. Alltså, Jon Henrik Fjellgren, jag kan inte annat än bli rörd. Född i Colombia, adopterad till Sverige av en samisk familj, blir renskötare, och så småningom jojkande artist. Det är fint på något vis, när någon blir en så framgångsrik kulturbärare för sitt folk.

Hans story är så speciell, så där så att det kunde utgöra stoff för en roman/biografi, eller en riktigt maffig film. Hollywood borde redan vara på G med en liknande historia, liksom.

Jag gillar den här låten bäst av det han spelat in, den utgör en viktig del av soundtracket till del två i dystopin.

7 kommentarer:

Marie: Mitt skrivliv sa...

Jon Henriks historia är verkligen speciell och fin. Jag har lyssnat en del på Mari Boine genom åren, en tradition är att lyssna på henne när vi kör mellan Storuman och Tärnaby/Hemavan, men bara sparsamt på Jon Henrik, måste kolla in honom på Spotify.
Blir - åter igen - nyfiken på det du skriver, men det känns som jag borde komma med något nytt snart, för det vet du ju redan ;-)

Annika sa...

Marie: Mari Boine hade jag inte koll på, ska kolla (lyssna?) in på Spotify.
Del två i dystopin är min favorit bland det jag skrivit, där träffar mina huvudpersoner en grupp samer (därav Daniels Jojk som soundtrack), och det mötet blir helt avgörande för hur allt utvecklar sig. Funderar på att låta den boken bli del ett, väldigt mycket omskriven. Så många projekt, så lite tid :-)

Katarina sa...

Oj det låter verkligen som en väldigt speciell historia. :) jag har inte sett "mello" sedan långt innan Ordet "mello" ens började användas. Får så grava skämskänslor av hela grejen.

Skriviver sa...

Å, ja han är så speciell. Första gången jag hörde hans "My home is my heart" grät jag mig igenom hela låten (är ju allmänt en lipsill, men den berörde mig verkligen). Väldigt spännande att du har med samer i din dystopi!

Annika sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Annika sa...

Katarina: Ja, sekundärskam kan vara jobbigt :)

Annika sa...

Skriviver: ja, alltså dom där tårkanalerna, riktigt överaktiva ibland :)