torsdag 25 maj 2017

Gone fishing.

Norge, fem timmars bilresa hemifrån, och dagens aktivitet var denna:
Det fascinerar mig att det är fjäll ute vid kusten! Det som också fascinerar mig är hur bra norrmän rent generellt är på att ställa om till att prata svenska, och hur värdelös jag själv är på att prata norska.

Tänkte råda bor på den här luckan i kunskaper om nordiska språk med att lyssna på norsk skrivarpodd, några tips där ute på en lättlyssnad...?

När vi ändå är igång kanske någon har tips på en lättlyssnad tysk skrivarpodd? Tänker att det borde vara enklaste sättet att få liv i språkkunskaper som legat i dvala i tjugo år.

Nu återgår jag till fiskesemestern, hittills har vi fått en (!) torsk på sex personer. Nåväl, det är väldigt fint i alla fall.

12 kommentarer:

Marie: Mitt skrivliv sa...

Men så underbart! Älskar Norge! Just landskapet är verkligen en behållning.
Jag har en släkting som bott länge i Norge, hon pratar en blandning av svenska och norska. Det blir ganska festligt, men ibland svårt att förstå.
Har inga tips på norska eller tyska skrivpoddar, tyvärr. Men det var en bra idé att leta i nya vatten, andra än amerikanska, brittiska och svenska... Kanske finns det en och annan torsk där? Eller en annan fin fisk? ;)
Hm... undra om Australien har några bra skrivpoddar? Nya Zeeland?
Hoppas ni har en härlig fiskeutflykt och att ni lyckas få fler fiskar.

Annika sa...

Marie: det är så underbart härligt här ute! Bor ute på en ö i skärgården och har det mkt bra :) Mina norska bekanta där hemma är alla så väldigt bra på att prata svenska, kanske kan tvinga någon av dem att agera språklärare :) Idag; men fiske. En snäll norrman ska agera guide, så de här svenskarna kanske får en torsk eller två till!

skrivalasaleva sa...

Att se dina bilder och tänka att det här exotiska - ja det är så det känns - är din vardag är bara för konstigt när en annan sitter nere i Göteborg och tycker allt känns väldigt vanligt ;)
Att lyssna på norska gör jag nästan aldrig, däremot läser jag norska bloggar. Och kör en bokfrågelista på norska som inlägg idag. :)

Helena sa...

Ser så vackert ut, verkar vara en så himla mysig sysselsättning för dem som trivs med det men själv får jag småpanik bara av tanken på fiske. Var populärt när jag växte upp och har ansträngt mig så många gånger för att försöka gilla det men det är helt omöjligt. Dör av tristess och är rädd för de slemmiga fiskarna som kommer upp ibland när någon får napp. Aldrig på min dock, har aldrig fått napp trots många timmar med spöt i vattnet...

Men sitta i en båt i Norge och filosofera över fjällen i horisonten, det låter riktigt riktigt skönt!

Annika sa...

Skrivalasaleva: Bergen är jag van vid, men havet (och i kombination med fjällen) det är jätteexotiskt för en skogsvarelse som mig :) Kan räkna på ena handens fingrar det antal gånger jag färdats i båt på havet och är svårt lycklig just nu! Låter ju spännande med noska bloggar, har du något tips?

Annika sa...

Helena: Exakt, det är det jag gör mest egentligen här ute; guppar omkring på vattnet och tittar på fjällen och låter tanken vandra :) Tror det är därför jag gillar att fiska; det finns en anledning att vara stilla en stund, även om just det här havsfisket är ganska nytt för mig. Låter ju inte som om du haft så roliga fisketurer om det aldrig nappat, så orättvist!

skrivalasaleva sa...

Jag älskar havet, och skogen med, och att få åka privata båtar är en lyx jag alltför sällan får ta del av. Men det är något speciellt med att göra det. Norska bloggar... Det går att hitta fina bok- (och skrivbloggar ibland) via en blogg som på söndagar ordnar med Smakebitar från böcker vi läser. Flukten fra virkeligheten heter bloggen och Mari håller i det. Dock många svenska bloggar där...

Annika sa...

Skrivaläsaleva: tack för tipset, ska kolla in! Kanske kan man få in lite känsla för språket genom att läsa också :)

Katarina sa...

Smart idé att lyssna liv i språkkunskaperna. Annars kanske du kan nöja dig med tex tysk webbradio (den av det pratigare slaget typ morgonprogram och tjötiga programledare som sitter och skämtar med varandra) jag brukar göra det ibland med italienska radiokanaler,, när jag tröttnar på de svenska och vill höra italienska pratas omkring mig. :) annars borde det finns en och annan tysk skrivpodd med.

Elin Säfström sa...

Himmel så härligt! Har själv en längtan efter det norska kustlandskapet (läste en resetidning hos tandläkaren för inte så länge sedan). En torsk är väl bra jobbat, tycker jag.

Du vet att jag är tokig i språk, men har inga poddtips, tyvärr. Men jag tror att du är på rätt spår som letar efter "äkta vara". Det absolut bästa - om man har lite koll på språket i fråga - är att lyssna på naturligt språk och inte konstruerade lektioner. Frustrerande i början, men det var t.ex. så jag till slut knäckte franskan.

Annika sa...

Katarina: Tysk webradio var ett bra tips, borde ligga på en lagom svår nivå för en som inte är riktigt flytande i språket. Låter ju härligt med italienska, ännu ett språk jag önskar att jag behärskade :)

Annika sa...

Elin: Har varit pinsamt lite i Norge med tanke på att det är typ tio mil till gränsen härifrån, men nu har jag utvecklat början till en försiktig kärleksaffär med det landet tror jag. Bra utbud av tidningar där hos tandläkaren :)
Ja, jag tänkte att det måste vara både roligare och intressantare att lära sig ”på riktigt”, försökte lära mig spanska från en språkkurs på cd när jag pendlade med bil, men blev bara uttråkad av det där monotona rabblandet av ord. Att knäcka franskan, låter fantastiskt :)