fredag 5 maj 2017

Ojobbandets ädla konst!

Det har varit några väldigt märkliga och hektiska veckor, både på jobbet och privat. Jag hade ett stor behov av att på fritiden göra det som Marie förespråkar, nämligen att ojobba. Och som jag har ojobbat! Har petat lite med manuset, bara när jag har känt för det, och ägnat en hel del tid åt att i stället känna asfalt och grus under skosulorna (äntligen är snön borta från vägarna där jag promenerar!) och ta det lugnt i största allmänhet.

Mitt i ojobbandet blev jag klar med första redigeringsomgången av manuset. Nu har jag sänt det till de två betrodda, och känner mig allmänt hispig faktiskt. Det är alltid med någon typ av skräckblandad förtjusning jag släpper in någon annan i alla de där orden jag varit ensam om så länge.

Nu ska jag ha manuspaus till efter pingst. Tänkte jobba lite på ett annat skrivprojekt som jag är sugen på (jobba i betydelsen tänka på det, samt få ner ett embryo till synopsis på pränt), samt typ sätta om blommorna och fira en hel hög med familjemedlemmar som fyller år nu i maj.

Trevlig helg på er allesammans!

14 kommentarer:

Helena sa...

Ja vad glad jag blev att du är här igen! Hua, det är dubbla känslor när man lämnar ifrån sig manuset, blir lite av en amputation nästan då manuset har en tendens att bli som en del av en själv på något konstigt sätt.

Trevlig helg du också!

Carina Deckner sa...

Å vissa som fått äran, läser och njuter och skrattar åt vissa lysande släktrelationer....men gillar

Annika sa...

Helena: tack :) En amputation, vilken bra liknelse!

Annika sa...

Carina D: Ojoj, jag är så spänd på att höra vad du tycker, tack för att du läser :-)

Elin Säfström sa...

Men gud! Testläsarrunda! Det är ju stort! Ja, när man suttit där med sin lilla privata värld och sedan någon annan ska få ta del av den, och reagera helt på egen hand, utan att man kan kontrollera det. Yikes. Men kul!!

Annika sa...

Elin: ja, man skulle ju vilja sitta där och viska att "där hade jag tänkt så här..." etc. Men har man gjort sitt jobb ska den där teaterviskningen inte behövas :-) Jättekul i a f att äntligen inte vara ensam om allt!

Eva-Lisa sa...

Det är både spännande och roligt att invänta textrespons. Personligen hinner jag alltid tänka på massor med saker som jag kanske borde ha skrivit annorlunda medan jag väntar. Men många gånger är det sällan just sådant som testläsaren anmärker på, utan en massa andra saker som man aldrig reflekterat över själv.
Otroligt hur hemmablind man kan bli av sin egen text :)

Annika sa...

Eva-Lisa: ja, jag fick ett svar rätt så snabbt, och det kändes lite som julafton :-) Hemmablindheten blev mkt uppenbar!

Marie: Mitt skrivliv sa...

Heja ojobbandet! Det går verkligen snabbt för dig, ditt sätt att jobba inspirerar lite extra, haha.
Så himla roligt med testläsarrunda. Jag trodde mig ha kommit närmare en full testläsning (har skickat några kapitel) men har fått så bra feedback att jag jobbar igenom allt igen, håller på väva in en helt ny bakgrundplot som ger huvudpersonen mer kött på benen. Det får ta sin tid.
Håller tummarna för att du får riktigt matnyttig feedback! Och kul att en av dina testläsare var så supersnabb. Julafton!

skrivalasaleva sa...

Vad kul med snabb positiv feedback. Grattis!
Att ojobba, det lät klokt. Jag önskar bara att jag kunde ojobba yrkesarbetet. Längtar enormt efter sommar och semester. Gör som barnen och räknar ner. Inte många arbetsdagar kvar :)

Annika sa...

Marie: Tycker du borde ta patent på ordet och arbetssättet; att ojobba sig till nya höjder :-) Testläsarrunda är det roligaste som finns, och det mest nerviga också. Låter som om du hittat ett mycket avslappnat skrivsätt, och som om testläsarresponsen leder till sådan utveckling av manuset som är nödvändig innan man skickar in till förlag. Jag låter mig inspireras av det :-) Ska också försöka låta det ta sin tid, precis som du skriver!

Annika sa...

Skrivalasaleva: Ja, det är verkligen kul med respons! Längtar också till semestern, det där brödjobbet låter sig tyvärr inte ojobbas :-)

Katarina sa...

Hurra för feedback och bara att ha kommit dit, då kan man dra en lättad suck. Det finns något att lämna ut för feedback, bara det! :) Från och med nu kan det bara bli bättre ju :) Hurra också för snabb respons. Jag brukar vara lite senare när jag testläser, dels för att jag är en långsam läsare, dels för att jag läser ganska ingående och försöker fundera kring saker och ting under tiden. jag läser alltså inte som när jag läser en bok, utan mer eftertänksamt. Men samtidigt gillar jag egentligen att få snabb respons, bara inte för snabb kanske. ;)
Hppas du fick och får massor av matnyttig feedback.

Annika sa...

Katarina: det var kul att få snabb respons, mest för att den också innehöll något :) Intressant det där hur olika läsare kan vara; någon läser långsamt och en annan snabbt. Viktigt men svårt att få texten att fungera hyfsat för båda typerna. Jag läser väldigt fort och har (tyvärr) lagt bort en bok ibland, bara för att språket inte fungerar för snabbläsning. Oftast har det rört sig om lite mindre välskrivna texter, där det känns som om läsningen hakar fast, och språket stakar sig.