tisdag 23 maj 2017

The bestseller experiment, och annat löst om poddar.

Har skrivpaus och gör inte många skrivmässiga knop just nu, hela maj är ett enda långt födelsedags- och avslutningskalas, känns det som. Lyssnar en del på poddar, och blev mycket glad över att favoritpodden ”Skriv en bestseller-eller en annan bok”, får en fortsättning i någon form.

 

Har lyssnat en hel del på ”The bestseller experiment”, och man skulle kunna säga att det är den exakta motsatsen till ”Writing excuses”. WE är rappt och koncist, inget avsnitt klockar in på mycket mer än 20 minuter och tempot är högt. TBE å sin sida kör på i ett väääldigt långsamt tempo, Mark och Mark pratar på en god stund, tar in en gäst, och pratar på igen efter gästen. Många avsnitt är mer än en timme långa, och det kräver en något mer mindful lyssningsstil än vad jag är van vid. Men jag gillar det. Innehållet är bra, gästerna tillför en hel del (eller så är de åtminstone underhållande), och jag undrar verkligen om the two Marks kommer att hinna skriva sin bestseller tillsammans under loppet av ett år.

 

Trots upptäckten av TBE, så letar jag fortfarande efter nästa podd att maratonlyssna på. Har snubblat över mycket korkad nonsens där ute i podd-djungeln, och mycket som är så seriöst att öronen blöder, men egentligen inte så värst mycket som klarar flams/innehåll-nivån som känns tilltalande (för mig). Tänker att det måste vara mycket svårt för podd-pratarna att hitta en nivå som funkar för många, och man undrar ju hur Ninni och Caroline gör egentligen i Skriv en bestseller för att hitta hem hos så många. Kanske är de bara sig själva, det mesta fungerar som allra bäst om man är just det.

14 kommentarer:

Eva-Lisa sa...

Jag har ju inte lyssnat på någon av de där poddarna, så jag kan bara gissa. Men jag TROR att om man har ett tajt innehåll som dessutom läggs fram på ett intresseväckande sätt, har man nog vunnit mycket. Samt minimalt med flams förstås :)

Annika sa...

Eva-Lisa: tror också det är ett vinnande koncept, samt att prataren inte mest bara är intresserad av att höra sin egen röst.

Helena sa...

Härligt att du njuter av skrivpausen istället för att våndas!

Tomheten efter skriv en bestseller är slående även här. Har inte heller något lämpligt substitut, tror jag tar en poddpaus också utöver skrivpausen. Funderar på att testa en ljudbok (aldrig gjort!). Eller bara tänka själv...

Annika sa...

Helena: rekommenderar varmt ljudböcker, och man lär sig snabbt vilka uppläsare som fungerar bäst (finns dom jag bara inte klarar av, och vissa som pratar mycket sövande :-) Tänka själv låter schysst det också, det är underskattat att vara ifred i sitt eget huvud.

Carina Deckner sa...

Oj....i början av sista stycket skrev du TBE. Mina tankar går mycket fortare än vad jag läser så det blev typ: Men oj, finns det fästingar där upp och redan??? Skönt att jag senare förstod att det inte var riktigt så du menade...moster är trött idag...

Sara sa...

Själv ligger jag efter typ tio avsnitt i podd-lyssnandet (följer bara Skriv en bestseller...). Har alltså mycket framför mig, men det gläder mig ändå att det kommer en uppföljning av något slag!

Ja, vad är det som funkar så bra för Ninni och Caroline? En sak som jag direkt tänker på, är att de båda är trovärdiga i det avseendet att de faktiskt är publicerade, praktiserande författare. Det verkar annars finnas många skrivcoacher/manusutvecklare/författargurus där ute som själva inte riktigt verkar syssla särskilt mycket med att skriva böcker. Sedan verkar de så ödmjuka och sympatiska, har en bra kemi sinsemellan och en bra avvägning mellan skratt och allvar. Det är min lilla analys. :)

Annika sa...

Moster C: Jisses, här i icke-fästingand (nåja, åtminstone nästan inga fästingar) så reagerade jag inte alls över förkortningen. Där ser man, än en gång finns sådant som du snappar upp i egenskap av sörlänning :-)

Annika sa...

Sara: Ödmjuka och sympatiska, ja, där i ligger mycket som talar till den poddens fördel! Och total avsaknad av direkt marknadsföring/reklam som de där skrivcoach/manusutvecklare/gurusarna du talar om ofta verkar ha som första mål. Tycker det där ”köp mina tjänster och produkter” står i vägen för innehållet ibland i vissa poddar.

Elin Säfström sa...

Gah! Har verkligen aldrig tid att lyssna! Missar mycket, känns det som.

Marie: Mitt skrivliv sa...

Tack för poddtips!
Jag tycker att allt som sägs ska leda framåt och ha ett syfte, ungefär som en bok. Skriv en bestseller har varit mycket bra på det. Att det är/känns väldigt planerat är avgörande.
Skönt med avslutningstider, snart sommar!

Katarina sa...

Jag instämmer med Eva-Lisa. Koncentrerat och minimalt med flams. Är allergisk mot just den sorten du beskriver som bara vill höra sin egen röst, usch! Tidigare lyssnade jag en del på bakom boken, men sedan var det något som började störa mig med den, så nu har jag inte hört den på ett tag. Skriv en bestseller har jag dock lyssnat flitigt på och även om det är en hel del i mitt tycke pladder om mindre intressanta saker som att de uppdaterar varandra med hur de tillbringat lovet och hur många som blev sjuka samt hur sjuka de själva är, så är det kanske ändå en av de mer intressanta. Tänk att det ska vara så svårt. Kanske får göra som du verkar ha gjort och titta mot utlandet med.

Annika sa...

Elin: Nej, den där tiden är det ont om! Jag lyssnar när jag äter lunch på jobbet/städar/tvättar/handlar/tränar, etc. Dvs mycket ofokuserat.

Annika sa...

Marie: Framåtrörelse och syfte fungerar verkligen, ungefär som i en bok :-) Ser ett otippat samband här mellan att kunna skriva en bestseller och att kunna prata om det.

Annika sa...

Katarina: Har också Bakom boken-paus just nu, trots att jag normalt tycker att där finns en föredömlig balans mellan fniss och seriositet. Vet inte vad som hände faktiskt. Rekommenderar de engelskspråkiga, mest för att de ofta har en så skönt osentimental inställning till det mesta, och där finns ofta ett annat genretänk än vad man möter i Sverige.