fredag 30 juni 2017

IIIIIIIEH! Eller: plötsligt händer det.

Jag har skickat in mitt senaste manus till förlag. Hade tänkt redigera i extremt sakta mak över sommaren, men det blev inte så. Första redigeringsrundan tog två månader, jag skrev om extremt mycket och var noggrann på ett sätt som jag ALDRIG tidigare tagit mig tid till att vara med redigeringen. Det lönade sig.

Nu har jag kört höghastighetsredigering i tre veckor, full av energi och pepp efter nästan sex veckors skrivpaus. Man kan säga att jag, mot alla mina principer, har jobbat dag och natt med mitt manus. Men det var så roligt, och jag fick mer och mer energi av att jobba med orden, så där så att jag till slut kände att jag levde i mitt manus och att det riktiga livet hände på sidan av. Och så satte jag punkt. Det var nog och det var färdigt. Och jag skickade in.

Nu väntar semester, ska ta det oändligt lugnt, peta lite med uppföljaren och med nya dystopin som jag tänkte jobba på parallellt härnäst. Tre månader av kravlöst skriv (tyvärr bara semester i en) innan det drar igång lite mer på allvar i oktober. Får se hur det går, tänkte köra lite veckouppdateringar under råmanusarbetet för att se hur arbetet fortskrider under lågintensivskrivet, och såklart för att inte lura mig själv till att rusa iväg. Jag behöver en broms under råmanusarbetet, då jag vet att det dels är lite knäckande för mig, och dels under den fasen som jag brukar köra slut på mig själv.

Tänkte köra lite light-blogg under juli och augusti, inläggen får komma som det passar och när andan faller på. 

Hoppas att ni får en skön sommar allesammans!

24 kommentarer:

Helena sa...

Wow, vilken superskräll! Riktigt bra jobbat!!!

Hur många förlag skickade du till? Ett eller flera? Får jag också fråga hur du gjorde med det runt omkring? Följebrev gissar jag men brukar du skicka kortfattat synopsis/sammanfattning också?

Och vilka spännande planer, var det två olika råmanus nu då eller är uppföljaren redan påbörjad och inne i någon annan fas?

Önskar dig en riktig toppensemester med många lata dagar!!

Annika sa...

Helena: är lite chockad själv, men kom till ett stadium där jag mest flyttade runt kommatecken, och då är det lika bra att trycka på skicka-knappen!
Jag skickade till en handfull förlag och försökte följa instruktionerna slaviskt, ingen efterfrågade synopsis så då hoppade jag det och körde kortfattat följebrev i stället.
De två nya projekten är fortfarande på synopsisstaduim, så ännu har jag inte förstört dem med skriv :-D
Hoppas du med får en bra sommar!!!

Sara sa...

Åh så spännande!! Grattis, får man väl säga - och grymt bra jobbat! Nu blev jag lite inspirerad, måste få klart mitt i sommar jag också så att jag kan släppa det. :)

Carina Deckner sa...

Å som du vet, moster ska ha en av de första tryckta böckerna ♥

Helena sa...

Ja det var ett bra beslut! Har bara skickat till ett som efterfrågade synopsis en gång och det kändes så himla bra att skicka med det. Tycker det är lite konstigt att inte fler efterfrågar synopsis, håller med om att det är bäst att följa deras önskemål dock...

Annika sa...

Sara: tack! Blir skoj att se hur det går för dig :)

Annika sa...

Moster C: kommer den dagen så trängs du först i kön :-)

Annika sa...

Helena: skickade till agent en gång, och de ville bara ha synopsis först innan jag fick skicka in hela manuset. Tror det är betydligt vanligare att det är så i den världen, kanske det smittar av sig till förlagen så småningom?

Eva Karlsson sa...

Vad roligt - och vad spännande. Grattis. Hoppas du njuter ordentligt av välförtjänt värv.
Klart du måste ta det lugnare med bloggen ett tag. Ska bli spännande att följa dig här framöver.
Önskar dig en härlig sommar :-)

Annika sa...

Eva: tack, hoppas få följa dig också framöver :) Jag njuter verkligen och ser till att fira lite, då jag tror på att klappa sig själv på axeln ibland. Trevlig sommar!

Eva-Lisa sa...

Håller tummarna för manuset! Grattis till målgången!
Jag kör ju också väldigt lite bloggande nu under sommaren, känns ganska skönt. Nu har vi äntligen vatten också! :)

Bara hittepå sa...

Men åh så roligt! Håller tummarna för dig!

Det låter ju som en otroligt intensiv redigeringsperiod, men det måste vara skönt att liksom ha fått ut det ur systemet innan semestern, eller hur jag ska uttrycka det. Så kan sommaren mer bli en tid för att låta hjärnan vandra fritt och samla nya intryck.

Annika sa...

Eva-Lisa: tack!! Och härligt med vattnet!

Annika sa...

Bara hittepå: tack :) Exakt så, semestern blev ännu mer semester på det här sättet!

Elin Säfström sa...

Ett fyrfalligt leve för dig! Hurra, hurra, hurra, hurra! Så himla roligt att läsa! Hoppas att förlagen står på kö för att få skriva kontrakt i slutet av sommaren då.

Annika sa...

Elin: tack! Det hoppas verkligen jag med :)

skrivalasaleva sa...

Åh, skicka till förlag, vad roligt! Kul att du satsar nu. Du har ju jobbat på jättemycket. Längtar själv tills jag känner mig redo för det. Och jag längtar efter att få släppa iväg manuset. Och få tänka på något annat ett tag. Som ett annat manus. Det längtar jag också efter att få sätta tänderna i.
Håller så tummarna för dig och ditt manus nu!

anneli sa...

Fan vad fantastiskt, hur känns det?
Jag är själv sugen att skriva, men jag vet inte riktigt hur jag ska börja.
Har du bra tips? :)

Annika sa...

Skrivaläsaleva: tack! Överraskade mig själv lite där med att skicka in :-) Kände som du att jag längtade efter att tänka på annat, så tog skrivpaus och gjorde det, och vips blev jag superinspirerad med det gamla manuset igen :-)

Annika sa...

Anneli: tack, det känns riktigt bra faktiskt :-)
Har ingen jättebra lösning på hur man börjar skriva, själv hade jag för många år sedan en idé, och satte mig vid datorn och bara började, utan någon egentlig plan. Det gick så där, men var ändå bra att öva på att skriva långt och att släppa loss lite. Sedan dess har jag dammsugit internet på skrivtips och lyssnat på massor med skrivpodd för att lära mig, hade nog varit mer tidseffektivt att gå en utbildning eller kurs i skrivande :-D

Katarina sa...

Men vad spännande, grattis till att ha kommit så långt. :)
Jag känner så väl igen känslan du beskriver, när man liksom lever i sitt manus och det egentliga livet känns lite som något avskilt från en. Det blir lite ombytta roller. Håller tummarna för manuset hos förlagen. Och trevlig sommar!

Bokstund sa...

Spännande, lycka till! ��

Annika sa...

Katarina: Tack, jag kan behöva alla hållna tummar :) Hoppas du med får en trevlig sommar!

Annika sa...

Bokstund: Tack så mycket!