måndag 26 juni 2017

Kortfilm.

Såg kortfilmen I will always love you Kingen på SVT-play. Den är till stora delar inspelad här i Sorsele, där jag bor. Amanda Kernell har skrivit och regiserat, och jag måste säga att det är en konst att få till något så snyggt som samtidigt är rätt skitigt och fult. Kul också när vår lilla sjukstuga får agera BB :-)

Jag är tyvärr lite allergisk mot den där kliché-tyngda bilden av inlandet, jag menar killen kör igenimmad Volvo-245, fryser rö-en av sig i för tunna kläder och all inredning är av sjuttiotalsmodell. Jag förstår att det är för effektens skull, och det ÄR sjukt snyggt, men känner väl att det varit fräschare att visa ungdomar så som det är nu, inte som något hämtat från, låt säga, en unga-vuxna-tillvaro i början av nittiotalet.

Nåväl, det är inte dåligt, långt ifrån faktiskt. Blir bara lite trött på att min del av verkligheten ska framställas som så OERHÖRT exotisk (but not in a good way), udda och gammaldags. Blev faktiskt rätt så taggad nu också att se hennes långfilm Sameblod, något som tydligen ska vara väldigt mycket mer träffsäkert.

2 kommentarer:

Eva sa...

Intressant! Tänker att det vore förfärligt om någon som läser mina kommande romaner (om det blir några :-) ) tycker att jag använder klichéer och exotiserar. Skulle vara bland det värsta i kritikerväg.

Annika sa...

Eva: ja, jag håller med om att det vore värsta sortens kritik, helst som jag tjatar så om att jag är allergisk mot klichéer (sten i glashus, etc). Känns lite jobbigt nu att ha kritiserat en begåvad persons verk...tur att AK nog inte kommer snubbla in här och behöva läsa eländet.