tisdag 13 juni 2017

Lunchskriv, och vad gör en fors egentligen?

Jag har saknat mitt lunchskriv; tyngden av datorn i väskan på morgonen, och att smita iväg in i min egen lilla värld en timme på lunchen. Så, idag tuggade jag i mig min lunch och gick igenom kommentarerna från en av testläsarna. Ett mycket skönt sätt att starta upp redigeringen på, och jag tror att jag ska göra om det senare under veckan.

 

För att inte jobba ihjäl mig slutade jag att skriva på lunchen, men tror jag ska återgå till det, åtminstone ett par dagar varje vecka. Kanske kan jag även känna större lugn inför att inte skriva alla kvällar, om jag så att säga har gjort bort det under dagen? Inte för att jag känner att jag måste skriva alla dagar, men jag tycker att det hjälper att skriva lite varje dag under slutredigeringen, om jag har tänkt behålla den röda tråden från början till slut.

 

Så, en enkät (och jag vet redan vad moster C tycker ;-)

Heter det;

A. Bruset från forsen, eller

B. Brusandet från forsen?

 

Meningen finns på rad nr fyra i manuset, och jag tänker att det kanske inte är så jättesmart att ha ett ”fel” redan där. Vore ju trist att bli ratad på grund av märkligt språk redan på sida ett (det får gärna dröja lite längre än så innan de upptäcker :-).

16 kommentarer:

Bara hittepå sa...

Jag baserar mitt svar på Calle Jularbo och tycker att det heter C, (Avesta)forsens brus :)

Annika sa...

Bara Hittepå: haha :-D Kör kanske på det :-)

Helena sa...

A, alla gånger tycker jag!

Annika sa...

Helena: Ok, noterar det :)

Eva Karlsson sa...

Jag tänkte också på Avesta forsens brus :-)
Men vad du än skriver så tror jag inte att du blir ratad på grund av märkligt språk. Resten runtomkring den där forsen kommer ändå att vara så bra att de inte hör bruset.

Annika sa...

Eva: tack! Ska försöka tänka så :)

Helena sa...

Funderar över det där med att skriva på lunchen. Tror inte jag skulle kunna slita mig bara, om jag väl kommer igång där. Ställer du en klocka? Men vore ju onekligen väldigt smidigt och effektivt... Kanske det skulle funka nu under sommarveckorna i alla fall när det brukar vara lite lugnare tempo. Tror jag ska testa någon gång!

Annika sa...

Helena: jag ställer en klocka! Skriver sällan längre tid än en timme när jag är hemma heller, och tycker att det fungerar att bli avbruten "mitt i" arbetet.

Helena sa...

Ok! Tycker själv det är mycket svårare att avbryta nu när man redigerar än när man skrev råmanus. Tycker det blir så mycket som snurrar i huvudet samtidigt som man vill komma ihåg att få med och fixa till när man redigerar på ett helt annat sätt än när man skriver nytt.

För övrigt är jag nog en robot för har sjukt svårt att ta mig förbi de här anti-robot-kontroll-testarna man får ibland när man ska kommentera :/ typ klicka i all rutor med en bil i. Fattar inte varför de är så svåra för mig, tror jag överanalyserar, eller ja, jag hoppas att det är åt det hållet problemet ligger i alla fall...

Annika sa...

Helena: Håller med, det är vansinnigt mycket som snurrar i huvudet under redigeringen, jag kör med många anteckningar i dokumentet, så att jag ska komma ihåg allt som ska fixas.
Är också mycket irriterad på robot-rutorna som inte går att välja bort, ironiskt nog måste till och med jag (som driver bloggen = inloggad) klicka i ibland, och jag misslyckas minst en gång vid varje tillfälle. Sjukt irriterande, och det som får mig att överväga Wordpress.

Sara sa...

Sådana här frågor är ju roliga! :) "Bruset" (substantiv) är bara själva ljudet, medan "brusandet" (particip) mer markerar en sorts handling, att det är forsen som skapar ljudet.

Jag vet inte om det går att avfärda alternativ B som felaktigt, men jag tror också mer på A. Jämför typ

A. Skriken från eleverna
B. Skrikandet från eleverna

(Ja, jag behöver sommarlov nu...) :-D

Annika sa...

Sara: jag gillar din lärar-approach på det här :-)
B skulle alltså kunna vara lite mer aktiv än A som är passiv...? Och i en värld där man beskriver naturen som besjälad kanske det passar med B, och i en alldeles normal värld kan A kännas mer vardagligt och normalt. Typ :-)

Marie: Mitt skrivliv sa...

Jag lägger mig inte i bruset i kommentarsfältet ;)

Men det där andra med att skriva på lunchen lägger jag mig gärna i. Allt beror väl på, tänker jag, vad som ger och vad som tar energi. I relation till att "snacka skit" med kollegor skulle jag alla dagar i veckan hellre skriva på min lunch. Tricket är att våga välja, alltså välja bort det som är lite mer socialt på jobbet till förmån för det som får ens inre att pirra.
Kul att läsa feedbackkommentarer!

Annika sa...

Marie: Efter en tid av osocialt lunchbeteende kan den mest oförstående kollega acceptera vald ensamhet :-) Och de närmast förtrogna hejar på och kommer med allmän pepp!

skrivalasaleva sa...

Skriva på lunchtid, jag det kanske skulle vara något, men eftersom jag har rätt lite kontakt med kollegorna får jag passa på när jag kan. Men kanske lite redigerande på någon lunch i sommar när alla andra är iväg och jag är mer själv...? Roligt att du tycker det går framåt och som du säger att ha lite kontakt med sitt manus så gott som varje dag, det underlättar verkligen skrivprocessen. :)

Annika sa...

Skrivalasaleva: Har hittills bara provat på att redigera på lunchrast på jobbet, undrar om jag skulle klara av att skriva råmanus också i världens minst kreativa miljö :-D