lördag 17 juni 2017

Mera feedback från testläsare!

Testläsare nr två har läst färdigt och kommenterat. Eftersom att jag har honom på extremt nära håll kunde vi diskutera i går kväll, och jag blev så peppad att jag har redigerat en hel del idag när familjen befann sig på barnkalas.

Den viktigaste synpunkten var ungefär den att "jag har en bild i huvudet, och den störs när du försöker måla upp samma sak om och om igen i texten."

Handlade om huset min karaktär bor i, som jag tydligen över-beskrev i mitt försök att vara lite gotisk (i.e. huset it self är ett problem för karaktären). Man kan säga att mitt tjat inte uppskattas ens i text-form :-)

Det är därför man har sina testläsare, är så tacksam över mina!

4 kommentarer:

Bara hittepå sa...

Intressant kommentar. Jag har upplevt detsamma som läsare några gånger. Särskilt dumt blir det om det plötsligt kommer till någon ny detalj, typ att en karaktär har ljust hår medan jag tänkte mörkt. Vad ska jag göra med den informationen nu, liksom?

Jättesvårt att veta om detta är ett problem i det egna manuset, när man redan vet hur allting ser ut. Tur att det finns testläsare. :)

Helena sa...

Ja vad roligt med respons, världens bästa present man kan få! Fick själv respons på några kapitel idag. Var en rejäl missuppfattning i relationen mellan tre av karaktärerna så det var sjukt bra att få veta och ska genast rättas till!

Annika sa...

Bara Hittepå: Jag har också upplevt det när jag läser och tycker att det borde gå att inte skriva så, men ändå gör jag det HELA TIDEN. Testläsare är toppen!

Annika sa...

Helena: Ja, det man själv tycker är glasklart är inte alltid det för läsaren, konstigt nog :) Svår avvägning det där, mellan att beskriva för mycket eller för lite.